Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De truckersrit komt er weer aan!

De traditionele truckersrit op Koningsdag kon een aantal jaren geen doorgang vinden, maar voor 2023 staat dit grote evenement weer op onze agenda. Daar doen we niet alleen de mensen met een beperking – die deze dag als ‘bijrijder’ meerijden – een plezier mee, maar zeker ook de chauffeurs die met veel enthousiasme en geheel belangeloos hun medewerking verlenen en de ‘bijrijder’ de dag van hun leven bezorgen.

Elk jaar zijn er zo’n 100 chauffeurs die uitkijken naar de truckersrit

Dat mogen we veronderstellen uit de reacties van de zes chauffeurs die we hebben uitgenodigd om over dit bijzondere evenement te praten. Hiervoor zijn we te gast bij Transportbedrijf G. van der Heijden & Zn BV, waar we in de kantine worden ontvangen met een kop koffie. Gastheer en bestuurslid van onze stichting Bert van der Heijden verwelkomt de chauffeurs. “We hadden graag alle chauffeurs uitgenodigd om hun ervaringen aan te horen, maar dat zou wat te veel van het goede zijn,” zegt hij lachend.

Daarna begint het rondetafelgesprek en al snel barsten de ervaringen en verhalen los. Wat meteen opvalt is dat de heren aan tafel met veel enthousiasme en hier en daar zelfs met de nodige passie praten over de truckersrit. Het blijkt ook voor hen een dag te zijn waar ze naar uitkijken. We laten de chauffeurs aan het woord.

René Sanders
René rijdt vijftien jaar voor transportbedrijf G. van der Heijden & Zn en heeft vijfmaal deelgenomen aan de truckersrit. “Het geeft mij een heel goed gevoel om dit te doen,” zo begint René. “Het doel van de dag spreekt mij erg aan.” René heeft al die jaren dat hij deelneemt de rit dezelfde bijrijder in zijn cabine. “Het is prachtig om te zien hoe die jongen geniet. Als hij mij ziet bij het verzamelpunt, komt hij al op me af. We hebben een leuke band opgebouwd de afgelopen jaren.”

Dirk Molenaar
Dirk was ook chauffeur bij G. van der Heijden & Zn, maar heeft twaalf jaar geleden voor een ander vak gekozen. Eén keer per jaar pakt hij zijn oude vak als chauffeur echter weer op om mee te doen aan de rit. ”Ik heb vanaf de eerste truckersrit alle ritten meegemaakt en het is voor mij nog altijd een mooie dag. Ik kijk er echt naar uit.” Dirk rijdt altijd met dezelfde bijrijdster. “Ze vindt het geweldig. Met kerst krijg ik altijd kaartje van haar. Dat is toch hartstikke leuk?”

Michael Kolenbrander
Michael rijdt al 33 jaar voor Hak Transport. Voorheen was hij veel in het buitenland op pad maar tegenwoordig is hij ’s avonds thuis. “Al weet je nooit hoe laat,” zegt hij. Ook Michael doet vanaf het begin aan de truckersrit mee. “Het begint voor mij al met de voorbereiding. De wagen optuigen en gereed maken. En ook het feest na afloop is geweldig. Al die vrolijke gezichten.” Ook Michael rijdt elk jaar met dezelfde bijrijder. “We doen die mensen een groot plezier, mooier is er niet.”

Dan gaat het gesprek even over de mensen langs de route. De inwoners van Ridderkerk waarderen de truckersrit klaarblijkelijk. Er staan altijd veel mensen langs de route en dat maakt het geheel nog gezelliger is de algemene mening aan tafel. Het geeft de truckersrit een enorme meerwaarde vinden de chauffeurs. Een extra kick. In Slikkerveer en vooral op het Dillenburgplein ziet het altijd zwart van de mensen.

Bert van der Heijden: “De truckersrit is altijd op Koningsdag. Dat is niet voor niets op deze dag. Mensen zijn vrij, zijn in een goede stemming en hebben weinig om handen. Op zaterdag heeft iedereen wat te doen en zou er veel minder belangstelling zijn. Bovendien kun je niet op een gemiddelde zaterdag met 100 vrachtwagens door de gemeente gaan rijden.” We gaan weer verder met de chauffeurs.

Foppe van Dijk
Foppe rijdt voor Transportbedrijf C. Groenenboom en is al zes jaar in de lange stoet vrachtwagens te vinden. Foppe heeft elk jaar een andere bijrijder in zijn cabine en tot nu toe zijn dat stuk voor stuk enthousiaste bijrijders gebleken. “Ze kletsen honderduit en stralen de hele dag.” De voorpret speelt ook een belangrijke rol voor Foppe. “De wagen moet er tiptop uitzien. Daarom neem ik tegenwoordig maar een dag vrij voor de rit plaatsvindt. Dan kan ik op het gemak de wagen in orde maken en nog wat collega’s helpen die ook rijden. Dat is op zich al gezellig.”

Arjan Kraal
Arjan is al 30 jaar vrachtwagenchauffeur en rijdt nu zes jaar bij Transportbedrijf C. Groenenboom. “Vanaf het moment dat ik bij Groenenboom ging werken, neem ik deel aan de rit. Normaal treed ik niet zo op de voorgrond, maar dit doe ik met erg veel plezier. Bij mij rijdt alle jaren al een vrolijke jongedame mee. Zij vraagt altijd speciaal naar mij en dat vind ik hartstikke leuk. Ver voordat we gaan rijden staat ze al bij mijn wagen. Klaar om te vertrekken.”

Stephan Twigt
Stephan werkt bij Transport Arie Kreuk BV. Vanwege corona heeft hij nog maar één keer kunnen meedoen aan de truckersrit. “Je kunt zeggen dat ik ook altijd met dezelfde gast hebt gereden,” zegt hij lachend. “Het is een mooie ervaring. Ik had een enthousiaste jongen aan boord. Voordat we vertrokken heb ik wel vijf keer aan hem gevraagd of hij moest plassen, maar dat hoefde niet. Wat denk je? We zijn 300 meter aan het rijden toen hij moest plassen. Er daar stonden we dan, achter een boom.”

De chauffeurs zijn nog lang niet uitgepraat. Stuk voor stuk weten ze mooie anekdotes te vertellen, waarbij ze eens te meer aantonen dat ook zij een prachtige dag beleven. Aan het eind van het gesprek nam Bert van der Heijden nog even het woord. “Dankzij de heren hier aan tafel en hun 94 collega’s, die ook present zijn op Koningsdag 2023, kunnen we er een onvergetelijke dag van maken voor veel mensen. Maar vergeet ook niet de andere betrokkenen bij de truckersrit. Er komt nogal wat kijken bij zo’n evenement. Daarom is de jaarlijkse truckersrit ondenkbaar zonder de welwillende medewerking van de lokale overheid, brandweer, politie, sponsors, bedrijfsleven, vrijwilligers, verkeersregelaars, EHBO-ers en ga zo maar door. De voorbereidingen voor 2023 zijn al in volle gang. Op Koningsdag volgend jaar zijn er dan weer honderden mensen in touw om er een geslaagd evenement van te maken.”

Zonder sponsors en andere begunstigers kunnen we onze doelstellingen niet realiseren. Daarom stellen we het op prijs als je zou willen doneren.

Lees meer

Volg ons